Brandweer kan tijdens graafwerkzaamheden gewoon uitrukken
De uitrit van de brandweer komt uit op de Noordhoekring. Op de oostelijke rijbaan om precies te zijn. En dat is nu nét de plek waar deze maand kabels en leidingen worden vernieuwd. Hoe komen de zware brandweerwagens dan van het terrein af?
Bento Evers is hoofd operationele voorbereiding van de brandweer Midden- en West-Brabant. Zijn werkplek is de kazerne op de hoek van de Fabriekstraat en de Noordhoekring.
Hij wijst naar de uitrit van het terrein. Via een brede poort kunnen de brandweerwagens normaalgesproken zó naar rechts de Noordhoekring oprijden. Eerst was het de bedoeling om de graafwerkzaamheden op deze plek in tweeën te knippen. Zodat altijd een helft van de uitrit berijdbaar was.
Lasnaden
Maar deze oplossing bleek toch niet zo handig. De ‘mannen in de sleuf’ wezen Bento erop dat een knip in de graafwerkzaamheden ook een ‘knip’ in de nieuwe leidingen betekent. Beter gezegd: lasnaden in de leidingen. Dat is op zich niet erg. Maar op een plek waar dagelijks zware brandweerwagens rijden, is dat niet de meest veilige optie.
Daarom zijn er tijdelijk rijplaten over de sleuf gelegd, een paar lagen dik. “Een van onze auto’s weegt 30 ton,” verklaart Bento. “Dus met een enkele rijplaat kom je er niet.”
Dit alternatief volstaat prima voor die paar dagen dat de sleuf openligt. Bento is blij dat er in goed overleg een oplossing is gevonden die voor beide partijen acceptabel is.
Tijdsverlies
Het brandweerterrein heeft overigens ook een uitrit aan de achterkant. “Maar die mag alleen in noodgevallen worden gebruikt”, legt Bento uit. Gaan ze via de achteruitrit, dan moeten de brandweerauto’s een moeilijke draai maken. En vervolgens via het parkeerterrein achter het Avia tankstation de Noordhoekring oprijden. Niet ideaal dus. “Dat levert ons tijdsverlies op. En elke seconde telt.”